קבוצת סיור טבעוני עושה חיים

איך להיות טבעוני ולרדת במשקל?

איך אפשר להיות טבעוני? טרנד הטבעונות שוטף את ישראל, וגורם לכך שישנה ירידה משמעותית באכילת בשר. אי אפשר להדביק את הנתון הזה על טבעונות, ויתכן שיש לזה קשר לאזהרת ארגון הבריאות העולמי על אכילת נקניקים, אבל נראה שטרנד הטבעונות הולך ומתחזק.

יתכן שאחד המניעים לטרנד הוא שיותר ויותר אנשים מצליחים גם להיות טבעונים ולרדת במשקל כתוצאה מכך. מעבר לכך שבשר מלא שומן, וגבינות גם כן עתירות שומן, עצם העובדה שטבעונים אוכלים פחות סוגי אוכל, מקטין בסופו של דבר את הכמות שהם אוכלים. יוצאי הדופן הם הטבעונים שמחליפים מוצרי חלב ובשר ובכלל מוצרים מהחי בפחמימות, סוכרים, ובצקים למניהם.

איך אפשר להיות טבעוני ולרדת במשקל? עם דיאטה טבעונית, מה *באמת* עובד לטווח הארוך? מהם הצעדים שדרושים כדי לוודא שהתפריט הטבעוני שאתם ממלאים אכן יעזור לכם לרדת במשקל, וגם יעזור לכם להתמיד בטבעונות? מהם האתגרים והמכשולים שבדרך כלל מפילים אנשים שמתחילים עם טבעונות?

חלק מהתשובות שתקראו פה יפתיעו אתכם, אני אומרת את זה בביטחון. בואו נתחיל עם הדברים הבסיסיים על טבעונות.

איך מתחילים?

יש המון דרכים להתחיל שיטת תזונה חדשה: לקנות ספר, להכין את הארוחה הראשונה, לזרוק את כל מוצרי החי מהבית…

אבל הדרך שאני הכי ממליצה עליה זה לצאת לסיור טעימות טבעוני בתל אביב. יש לכם מזל שתל אביב נחשבת אחת ממעצמות הטבעונות בעולם, וכדאי לכם להתחיל את הצעד הראשון בטבעונות עם חוויה כיפית, שתוכיח לכם שטבעונות יכולה להיות טעימה לא פחות מכל תזונה אחרת, אפילו יותר.

סיור הטעימות הטבעוני בתל אביב מועבר על ידי אביתר גובר, מומחה קולינרי טבעוני שתמיד מחייך ומרים את המשתתפים באנרגיות שלו.

אביתר מעביר סיור שכולל מסלול חווייתי מרתק, בו כל מנה נבחרה בקפידה, במסעדות הטובות ביותר שיש לתל אביב להציע. הסיור מתאים מאוד לאנשים שעד כה לא היו טבעונים, ושובר מיתוסים רבים לגבי טבעונות. אגב לסיור לעתים מצטרפים גם תיירים ותיירות, כך שזו הזדמנות טובה לרווקים מביניכם להכיר אנשים חדשים מתרבויות שונות.

אני חושבת שזו נקודה מעולה להתחיל איתה, ואסביר עוד עליה בהמשך. בינתיים קפצו והרשמו מהר לסיור הקרוב.

סיור אוכל טבעוני, מתאים לכל מי שמתעניין בתזונה טבעונית

בואו נבין טוב יותר דיאטה טבעונית. למה טבעונים יורדים במשקל?

נגענו בנקודה הזו בתחילת המאמר, אבל יש עוד סיבה שלא דיברנו עליה, שיש שאומרים שהיא מרכיב חשוב בדיאטה ובהשלת הקילוגרמים: הסיבים התזונתיים.

כשאוכלים מזון עשיר בסיבים, אותם סיבים עוברים בכליות שלכם ומוציאים החוצה רעלים וצואה החוצה. כשממשיכים לאכול שוב ושוב סיבים זה אומר שמערכת העיכול כל הזמן זוכה בנקיון. תחשבו על בניין משרדים של הייטק שכל הזמן מנקים אותו. הגוף שלכם עד כה היה דירת סטודנטים שאף אחד לא ניקה, כעת הוא הפך להיות מגדלי המאה. תמיד נקי שם.

מוצרי מזון מהחי כוללים אפס סיבים. כן, כן. אפס עגול. אני מדברת על עוף, בקר, דגים, ביצים, חלב, גבינה… הבנתם נכון? כל עוד אתם בולסים מוצרים מהטבע, תמיד יהיה לכם קשה לרדת במשקל.

האם זה אומר שכל מי שהוא טבעוני יורד במשקל? ממש לא! עדיין צריך להמנע ממאכלים מסויימים, לשמור על כמויות מזון סבירות ולבצע פעילות גופנית.

10 צעדים לירידה טבעונית במשקל

הנה כמה צעדים שיעזרו לכם להתמיד בטבעונות ולרדת במשקל.

1. בדומה לפירמידת המזון שכולנו מכירים, גם לצמחונים ישנה פירמידת מזון שכדאי ללמוד ולהכיר.

כשאני אומרת ללמוד אני מתכוונת לזה. הדפיסו את הרשימה ושמרו אותה קרוב. כשאנשים מבינים מה הם צריכים לאכול יש יותר סיכוי שהם אכן יתמידו בכך.

איך להיות טבעוני? ככה צריכה להיראות הצלחת
איך להיות טבעוני? ככה צריכה להיראות הצלחת

טוב, זו לא ממש פירמידה, אבל התרשים של הצלחת הוא אפילו יותר פשוט להבנה. זו תרשים שפורסם על ידי הרווארד, ומתאר עבורכם איך צריכה להיראות הצלחת הטבעונית שלכם. גם אם תלכו לקיצוניות ותדאגו שהצלחת תמיד תראה ככה, בלי שום שינוי, תצליחו ככל הנראה לרדת במשקל.

הבעיה בפירמידת המשקל היא שהפירמידה מכוונת לכלל האוכלוסיה, גם לאנשים שבכלל רוצים לעלות במשקל! אם אתם רוצים לרדת במשקל, וודאו שאתם צורכים כמויות מזון שמאפשרים ירידה במשקל.

כדי לעשות זאת, נסו לשמור על כמויות קבועות של ירקות וגרעינים. דיאטה טבעונית תלויה גם במשקל ההתחלתי שלכם ובקצב המטבולי של מערכת העיכול, אבל אתם אמורים כבר להכיר את הגוף שלכם ולדעת כמה זה יותר מדי. אם אתם מתקשים בכך תוכלו לקחת מאמן אישי, או להיעזר בהדרכה שתקבלו בסדנת ההיכרות.

2. איך להיות טבעוני? זו אולי הנקודה החשובה ביותר.

אל תעשו חילוף אחד לאחד של מוצרי החלב והבשר שעשיתם עם תחליפים למניהם. המון אנשים עושים את הטעות הזו ולא מבינים למה הם עולים במשקל. תחליפי המזון מהחי (בשר מסויה, גבינות מסויה וכו') כוללים פעמים רבות אחוזים גבוהים של שומן ומלח, ויכולים לבלום את הנסיון שלכם לרדת במשקל. בכל מקרה תוכלו לאכול אותם מדי פעם כמובן, אבל נסו לשמור על הכמות מינימלית, ולוודא שאתם צורכים יותר ירקות. לגבי מוצרי הסויה, נסו לקנות מוצרים אורגניים ואיכותיים יותר.

3. תאכלו חיטה מלאה, אורז מלא ובאופן כללי דגנים מלאים.

דגנים אלו עשירים יותר בויטמינים ונוטריינטים. יש הבדל משמעותי בין אכילת מזון מעובד, כמו קמח לבן, לבין מוצרים שפחות מעובדים, כמו חיטה מלאה או קמח כוסמין מלא אורגני.

דגנים מלאים מורכבים מפחמימות מורכבים שמתפרקות באיטיות בגוף, וכך מספקות לנו אנרגיה. הדגנים המלאים מאזנים את כמות הסוכר, וגם עוזרים לנו להיות פחות רעבים כל הזמן. מוצרים המכילים קמח לבן, כמו לחמניות מקמח לבן למשל, מעלים את רמת האינסולין, וגורמים לנו לרעב. אולי לא שמתם לב לכך, אבל כשאוכלים מאכל כזה נהיים רעבים. אותו דבר קורה כשאוכלים מתוקים.

4. זה מביא אותנו לסעיף הבא – להפחית בסוכר.

אני חושבת שסוכר הוא גורם מספר אחד להרבה אנשים לכך שהם לא מצליחים לרדת במשקל. בעוד שאותם אנשים יכולים לרדת אם הם יצמצמו את הסוכר לנאמר שלוש כפיות ליום, הם אוכלים יותר, 19 כפיות ליום ואפילו יותר. 19 כפיות? אולי זה יפתיע אתכם, אבל אלו הכמויות. סוכר נמצא בכל דבר, בעיקר במוצרים מעובדים. במבה, עוגת הבית, בורקסים, חטיפי בריאות, גרנולה. והמוצרים עם תחליפי הסוכר לא פחות גרועים! הגוף שלנו לא יכול לעכל אותם ולכן הם גם מונעים ירידה במשקל. הם מצטברים בגוף ועושים נזק רב. זו הסיבה בגללה טבעונים רבים עולים במשקל. הם מפסיקים לאכול בשר, וכתחליף מתחילים לאכול ג'אנק שמלא בסוכרים וחומרים רעים אחרים. סוכר בגוף יכול לגרום לצמיחת שמרים בגוף, וזה יכול למנוע לחלוטין ירידה במשקל.

הבטן שלכם נפוחה תמיד? נסו, בנוסף לטבעונות, גם להפסיק לאכול סוכר וקמח לבן לשבוע. אתם לא תאמינו איך הבטן תרד. תאמינו לי, ניסיתי את זה על עצמי. תוך שבוע הבטן ירדה משמעותית.

5. עוד מכה של טבעונים – הם מתחילים לבלנדר ולשתות מיצי פירות בטירוף.

כל מי שרוצה להיות טבעוני מגיע למיצים במוקדם או במאוחר. אל תעשו את זה. מיצי פירות הם מקור לא פחות נבזי לסוכר. לפירות יש סיבים תזונתיים שדיברנו עליהם, אבל כששותים מיץ מוותרים על כל הסיבים ושותים רק את הנוזלים, ריכוז הרבה יותר עשיר בסוכר. כדי להכין מיץ תפוחים, רק כוס אחת, צריך כמויות אדירות של תפוחים. הסיבה היא שכל הטוב מתבזבז, ושותים בעיקר את הסוכר והמים.

6. עכשיו הגענו לסוד של הטבעונים. איך טבעונים מקבלים סידן.

מוכנים? כל כך פשוט שזה ידהים אתכם. טבעונים יורדים במשקל פשוט כי הם אוכלים המון ירקות עם עלים ירוקים. חסה, ברוקולי, כרוב, קייל, מנגולד, בוק צ'וי. כל הירקות האלה עשירים בסידן, וגם טובים בניקוי הכבד. אם שאלתם את עצמכם איך טבעוני מקבל סידן, זו התשובה. כמובן שיש עוד מאכלים, כמו טחינה שעשירה מאוד בסידן, אבל אי אפשר להדגיש מספיק עד כמה חשוב לאכול ירוקים.

7. טבעונים שותים המון מים.

קדימה, הפסקתם לאכול בשר וחלב, תפסיקו גם מיצים. קוקה קולה, מיץ פירות, דיאט קולה, תפסיקו לשתות את כל אלה, ותתמקדו במים. לא רק זה, ההמלצה היא לשתות המון מים. התחילו את הבוקר עם 3 כוסות, ולאורך כל היום תשתו בין 6-10 כוסות, בהתאם לצורך שלכם ולמשקל. ככל שאתם אוכלים יותר ירקות ופירות, תוכלו ללכת על פחות שתיית מים, אבל קחו בחשבון שרוב האנשים לא שותים מספיק, ונמצאים במצב תמידי של צימאון. שורה תחתונה – להיות טבעוני חייב לכלול גם שתייה מרובה של מים.

8. להיות טבעוני ולהישאר בריא? איך טבעוני מקבל חלבון.

רכיב חשוב ביותר במשוואה הזו הינם אגוזים. גם כאן, לא צריך להגזים, כי אגוזים מכילים הרבה שומן, אבל רצוי לשמור על צריכה קבועה של אגוזים. אני ממליצה על אגוזי מלך ושקדים. אלו האהובים עלי. גם אגוזי לוז אני אוהבת. למה טבעונים אוכלים אגוזים? מלבד העובדה שהם טעימים, הם מהווים מקור חשוב לחלבון. נכון, ענינו עכשיו על השאלה איך טבעונים מקבלים חלבון. חשוב לאכול אגוז טבעי ולא קלוי, כי סוג זה של אגוזים מספק את האנזימים שהגוף צריך. אפשר לשלב, לאכול קצת שקדים טבעיים וקצת קלויים. רבע כוס אגוזים ליום זו המלצה טובה לירידה במשקל. אם אתם לא אוהבים מאוד את הטעם, אפשר לשלב אגוזים עם דייסת שיבולת שועל, או לשים אותם בתוך תמר.

9. איך טבעוני מקבל B12?

מלבד החששות לירידה במשקל, הרבה חוששים גם מה-B12, שיכול להיות חסר בגוף של טבעונים. כדי לקבל בי 12 יש שתי אפשרויות: לקחת תוסף תזונה, או לאכול מזון שמועשר בויטמין הזה, כמו חלב סויה. מומלץ גם לערוך בדיקות דם תכופות כדי לוודא שיש לכם כמויות נכונות של B12 בגוף.

10. מתי טבעוני עושה כושר?

 עכשיו אני נוגעת בנקודה חשובה ולא מובנת מאליה. אז ככה, כשאנשים מתחילים להיות טבעונים, זה לא תהליך קל. צריך לבשל יותר, לבלות יותר זמן בקניית המזון, בגדול זו פעילות שכבר צורכת זמן. אם אתם כבר תקופה של מעל חצי שנה טבעונים, אז אני חושבת שאתם במצב שכבר התרגלתם לכך ותוכלו להקדיש עוד זמן ביום לפעילות גופנית. בנוסף, אם אתם כבר אנשים שעושים כושר באופן קבוע, אז גם יהיה לכם קל להמשיך את ההרגל הזה ולעשות פעילות גופנית. לעומת זאת, אם אתם רק מתחילים בטבעונות, ואתם לא נוהגים להתעמל, אז לא הייתי ממליצה להתחיל פעילות גופנית ייעודית באותו זמן. במקום זאת, נסו לעשות פעילות גופנית באופן טבעי ובלי להקדיש לזה זמן. תמשיכו לטייל, תפסו במדרגות, רכבו על אופניים. עשו כל פעילות שתשתלב לכם טבעי במהלך היום.

זה מביא אותי בחזרה לסיור, שאני לגמרי ממליצה לכם לנסות.

בסיור תקבלו תפריט טבעוני, משקה קר וטעים, טעימות משלוש מסעדות טבעוניות מומלצות, מאזטים טבעוניים במעדנייה, וחוויה קולינרית שתכיר לכם את העולם הטבעוני ועוד אנשים ששואפים לאותו דבר כמוכם – להיות טבעוני בקלות ובכיף.

מנה טבעונית טעימה בטירוף
מנה טבעונית טעימה בטירוף

ייעוץ נטורופתי חינם

הצטרפו לקבוצת פליאו בפייסבוק וקבלו תשובות מנטורופתית ND מוסמכת אודות הדיאטה הבריאה והמובילה בעולם.

מדי שבוע אנחנו מפרסמים את המתכונים הכי בריאים ומרזים

גלילה לראש העמוד