דיאטה ללא גלוטן

בטוח כבר נתקלתם מתישהו בסופרמרקטים במוצרי מזון נטולי גלוטן. בין אם מדובר על עוגיות, עוגות, פסטות או פיצות נטולות גלוטן, הטרנד הזה הולך ומתחזק, ועכשיו יש אפילו בתל אביב כמה חנויות שמתמחות במזון ללא גלוטן. במדריך זה נסביר מדוע אנשים בוחרים להתחיל דיאטה ללא גלוטן, ומה המשמעויות שלה מבחינת ירידה במשקל.

מדוע כדאי לנו להפסיק לצרוך גלוטן?

האם כדאי להפסיק לצרוך גלוטן לחלוטין, או רק להפחית?

האם רובנו רגישים לגלוטן, או שזה רק בשביל לרדת במשקל?

מה לגבי אנשים שרגישים לגלוטן, ואיך אוכל לדעת אם גם לי ישנה כזו רגישות?

כל השאלות האלו העסיקו אותי, בעיקר כאשר התחלתי להכיר יותר ויותר אנשים שאמרו לי שהתחילו מסיבה זו או אחרת דיאטה ללא גלוטן.

אז בוא נתחיל בבסיס. ישנם אנשים שרגישים לגלוטן, וחייבים להתחיל דיאטה נטולת גלוטן לחלוטין. אנשים אלו סובלים ממחלת הצליאק, מחלה שנמצאת בכל העולם. זוהי מחלה אוטואימונית שגורמת למערכת החיסון לתקוף את הגוף כשחולי הצליאק אוכלים גלוטן.

לאחרונה, דיאטה ללא גלוטן התחברה לא רק לחולי הצליאק, אלא גם לאנשים שרוצים לרדת במשקל. דיאטות דלות פחמימות, כמו אטקינס ופליאו, סללו את הדרך לדיאטה ששמה במרכז הפסקת צריכת גלוטן.

גלוטן לא מבטיח שתרדו במשקל, אבל בהכרח תרגישו טוב יותר, וסביר גם שהנפיחות בבטן תרד.

מהו גלוטן?

גלוטן הוא חלבון שנמצא בחיטה, שיפון ושעורה, והוא מהווה את הדבק שמדביק את הלחמים ופחמימות אחרות שאנחנו אוכלים יחד. הגלוטן אחראי גם על המרקם של המזון, ובלעדיו לפיצה לא היה טעם רך, ולחמים לא היו תופחים.

יצרני המזון התחילו להוסיף גלוטן למזון שאנחנו אוכלים, וכיום גלוטן נמצא כמעט בכל דבר שאנחנו מכניסים לפה.

ישנן טענות שמכיוון שנוסף הגלוטן באופן שאיננו טבעי, הגוף שלנו התחיל להילחם בגלוטן, ולכן התפתחו אצל אנשים מסוימים רגישויות לגלוטן. התגובה של מערכת החיסון בגוף לגלוטן היא הגברה של דלקתיות בגוף, ובעיקר במערכת העיכול.

כיום יודעים שגלוטן לא משפיע רק על אנשים חולי צליאק, אלא על כולנו.

למה גורם גלוטן?

ישנם 55 מחלות שונות שקשורות לגלוטן, ביניהן: הפרעות נוירולוגיות כמו מתח, דיכאון וסכיזופרניה, סרטן, דלקת מפרקים, אנמיה, עייפות כרונית, מחלות כליות, אוסטאופורוזיס, מחלות אוטואימוניות ועוד. אולי אפילו אוטיזם אצל ילדים.

מה לאכול במקום גלוטן?

אני יודעת שהרבה מאוד אנשים לא יכולים לדמיין את עצמם חייבים בלי פיצה, פסטה או לחמניות, אבל העובדה היא שעבור רוב האנשים, הפסקה או הפחתה משמעותית בכמות הגלוטן יכולה לעשות המון טוב מבחינה בריאותית.

יש דרך מעולה בה תוכלו לדעת אם דיאטה ללא גלוטן מתאימה לכם, והיא לעשות תקופת צינון. הרעיון הוא לקחת תקופה של 14 יום, בה לא תצרכו בכלל מוצרי גלוטן. המשמעות היא לא בהכרח שבעתיד תפסיקו לגמרי, אבל סביר מאוד שאם אחרי 14 יום תרגישו הרבה יותר טוב מבחינה בריאותית ומבחינת ההרגשה, תרצו בעצמכם להפחית בכמות הגלוטן שתצרכו. אם לעומת זאת אחרי 14 יום לא תרגישו בהבדל משמעותי, יתכן שתבחרו להמשיך לאכול גלוטן כרגיל, וגם זה בסדר.

חשש שיש לאנשים רבים הוא שדיאטה ללא גלוטן משמעותה להוציא המון כסף על מוצרים ללא גלוטן. במקום לזלול פיצות ופסטות ללא גלוטן ללא היכר, הרבה יותר נכון להכין לעצמכם אלטרנטיבה תזונאית ללא גלוטן, ולהמנע מכל המזון המעובד, שגם ככה לא עושה לגוף שלכם טוב, גם ללא הגלוטן.

תזכרו שכשיצרני המזון מורידים את הגלוטן, הם חייבים לפצות את הצרכן על הטעם שירד עם תחליפים מעובדים שלא פחות גרועים מגלוטן. אני ממליצה לקרוא בעיון את המרכיבים של המזון לפני שאתם נותנים את הביס הראשון. שימו לב לסוכרים, חומרים משמרים, משפרי טעם ושאר מרכיבים לא בריאים.

אז מה אוכלים בדיאטה ללא גלוטן?

אורז בסמטי או אורז מלא

קינואה

זרעי צ'יה

קמח שקדים

שעועית

פירות וירקות

בטטות

ייעוץ נטורופתי חינם

הצטרפו לקבוצת פליאו בפייסבוק וקבלו תשובות מנטורופתית ND מוסמכת אודות הדיאטה הבריאה והמובילה בעולם.

מדי שבוע אנחנו מפרסמים את המתכונים הכי בריאים ומרזים

גלילה לראש העמוד