דיאטת פליאו

חובה לדעת על דיאטה דלת פחמימות

כיום יש שלל דיאטות שמציעות להפחית את כמות הפחמימות שצורכים, כגון אטקינס, זון או סאות ביץ. יש כמה עובדות המשותפות לכל הדיאטות דלות הפחמימות שחייבים לדעת כדי להחליט אם להתחיל דיאטה כזו. כל מי שמתחיל דיאטה דלת פחמימות תוהה לעצמו בשלב כלשהו: "האם זה באמת בריא לא לאכול פחמימות?"

הנה סרטון על דיאטת הפליאו, שגם כן דוגלת בתזונה דלת פחמימות.

https://www.youtube.com/watch?v=blWNLif5LDo

 

בשנים האחרונות נעשו אינספור מחקרים שגילו נקודות מעניינות על דיאטות דלות פחמימות, והממצאים של מחקרים אלו אינם זמינים לכל אחד. בגלל שיש המון פרסומות של דיאטות שונות, קשה להחליט מה הן העובדות ומהן הפרסומות. מדריך זה יעזור לך להבין יותר על תפריט דל פחמימות, ולהחליט בצורה מושכלת אם באמת כדאי לוותר עליהן, וכן לבחון אם חלק מהאמיתות שמוכרים לנו על דיאטה דלת פחמימות הן נכונות.

חובה לדעת 1: ישנם שני סוגים של פחמימות

פחמימות מתחלקות בחלוקה גסה לפחמימות פשוטות ופחמימות מורכבות. הפחמימות נמצאות לא רק בלחם ובדגנים אלא גם בירקות ופירות, וכן במוצרי חלב ובמצרכים אחרים. הפחמימות הפשוטות נספגות בגוף מהר ומעניקות לו אנרגיה זמינה. פחמימות אלו הן בעצם סוכרים ונמצאות במשקאות קלים, בעוגיות, בממתקים ובקורנפלקס.

פחמימות מורכבות מתעכלות יותר לאט, כשחלק מסוגי הפחמימות המורכבות מהוות מקור חשוב לסיבים תזונתיים. הסיבים התזונתיים בריאים לתפקוד הלב, לעיכול ועוזרים להשיג תחושת שובע. רצוי לאכול פחמימות מורכבות המכילות הרבה סיבים כמו לחם דגנים, אורז מלא, שיבולת שועל, ברנפלקס וכדומה. רצוי להמנע מפחמימות עם מעט סיבים תזונתיים ואשר עובדו כגון לחם לבן, אורז לבן, פסטה מקמח רגיל, וקורנפלקס עם סוכר.

חובה לדעת 2: האם פחמימות אינן בריאות?

פחמימות הן בריאות! אפשר למצוא פחמימות במזון כמו פירות, ירקות, שעועית, דגנים מלאים וחלב. הפחמימות מעניקות לגוף אנרגיה. הפחמימות לא גורמות לעלייה במשקל אם צורכים אותן בכמות סבירה. רק כשאוכלים יותר מדי פחמימות הן נאגרות בגוף כשומן. ישנם רכיבים תזונתיים חשובים המגיעים ממזונות עשירי פחמימות ולכן לא כדאי לוותר על פחמימות באופן מלא.

חובה לדעת 3: האם דיאטה דלת פחמימות היא בטוחה ובריאה?

הגוף זקוק לפחמימות כמקור אנרגיה. ברגע שאתה מפסיק לאכול פחמימות, הגוף ישתמש באנרגיה האצורה בגוף, מתוך תאי שומן או תאי שריר. בדיאטת דלת פחמימות בין 15 ל-20 אחוז מהאנרגיה (קלוריות נצרכות) מגיעים מפחמימות, ובין 75-80 אחוז מהאנרגיה מגיעים משומנים וחלבונים. למרות ששומנים וחלבונים חשובים בכל דיאטה מאוזנת, אכילה של כל כך הרבה שומנים וחלבונים יכולה לגרום לעודף של רכיבים אלו בגוף. בנוסף, אכילה של מזון עשיר בחלבונים כוללת בדרך כלל הרבה שומן רווי, שמצוי במזונות כמו בשר, חלב, ביצים וכו'. עוד סיבה בגלל דיאטה דלת פחמימות איננה בריאה היא שבזמן שמעכלים חלבונים יוצא סידן מהגוף, וכך יכולות להיפגם הכליות.

חובה לדעת 4: האם דיאטה דלת פחמימות עובדת?

דיאטה דלת פחמימות יכולה לעזור להוריד משקל מהר, אולם חשוב להזהר לא לעלות במשקל זה בחזרה אחרי שמסיימים את הדיאטה. במקום דיאטה דלת פחמימות עדיף לנסות למדוד או להפחית את הכמות הנצרכת של פחמימות, ולהתמקד במזונות כמו חיטה מלאה, פירות וירקות ולא קרואסונים ואורז לבן.

חובה לדעת 5: מהם מזונות עם ערך גליקמי נמוך?

הערך הגליקמי נקבע לפי ההשפעה של מזון על רמת הסוכר בגוף. ככל שהמזון מעלה יותר את רמת הסוכר בגוף, כך הערך הגליקמי שלו עולה. לפחמימות עשירות בסיבים תזונתיים יש ערך גליקמי נמוך מפחמימות פשוטות או מעובדות. רצוי להתמקד במזונות עם ערך גליקמי נמוך וכן לוודא שכשאוכלים מזון עם ערך גליקמי גבוה משלבים אותו עם מזונות אחרים עם ערך גליקמי נמוך.

ייעוץ נטורופתי חינם

הצטרפו לקבוצת פליאו בפייסבוק וקבלו תשובות מנטורופתית ND מוסמכת אודות הדיאטה הבריאה והמובילה בעולם.