south beach

דיאטת סאות' ביץ'

חלק מכירים אותה כדיאטה של המפורסמים: ביל קלינטון, דמי מור, בראד פיט ועוד רבים אחרים יוחסו לדיאטה זו. אז מה היא דיאטת סאות' ביץ', ומה הסיבה לכך שכל הידועים בוחרים בה?

דיאטת סאות' ביץ מקורה מפלורידה ועל כן שמה. היא פותחה על ידי ד"ר ארתור אגטסטון, שייעד אותה לחולי לב בעלי עודף משקל, הזקוקים לאיזון רמות הכולסטרול והשומנים בדם. המטופלים שהלכו לפי תפריט הדיאטה שלו הראו ירידה בכולסטרול, בשומנים בדם וכמו כן ירידה משמעותית במשקל.

תוצאות אלו הביאו אותו לפרסם את הדיאטה ולהפיצה כדיאטה להרזיה. הספר שנכתב עליה הפך מהר מאוד לרב מכר, והיא נפוצה במהירות לאוכלוסיה הצעירה וגם בקרב המפורסמים.

בדיאטת סאות' ביץ אין משמעות לכמות השומנים והפחמימות הנצרכים אלא לסוגם. כולם כבר שמעו על המושג כולסטרול רע וטוב, וגם על שומנים רעים ושומנים טובים. לפי דיאטת סאות' ביץ, הבחירה בטוב ולא ברע תוביל להרזיה בטוחה ושיפור הבריאות.

מה מותר ומה אסור לאכול בדיאטה?

הדיאטה מורכבת מ-3 שלבים, בכל שלב האיסורים שונים, אך הם תמיד מתבססים על עקרון השומנים הטובים והרעים.

שלב 1 של הדיאטה

השלב הראשון הוא השלב המחמיר ביותר, בו ישנם הרבה איסורים ומעט מזונות מותרים. שלב זה נמשך כשבועיים, ואחריו ניתן להבחין בירידה משמעותית במשקל, ירידה של עד כ-6 קילוגרמים.

האיסורים: גלידות, מוצרי חלב כולל גבינות שמנות,רזות וחלב רזה, מוצרי סויה, בשר עם אחוזי שומן גבוהים, תפוחי אדמה, מוצרים המכילים קמח ודגנים (לחם, שיבולת שועל, דגנים, דגני בוקר, אורז, פסטה, מאפים ועוד), סלק, תירס, גזר, פירות, מיצים מפירות וכל סוגי האלכוהול.
מה מותר? חזה עוף או הודו ללא עור, בשר רזה, דגים מכל סוג, ביצים, גבינות 0% שומן, פיסטוקים, בוטנים, קטניות, שמן זית, שמן קנולה וירקות ירוקים.
מן המזונות המותרים ניתן להרכיב תפריט של 3 ארוחות טובות ומשביעות ביום, ואין צורך להגיע לתחושת רעב. ההמלצה היא לאכול כמה שצריך על מנת להרגיש טוב ושובע.

תפריט סאות ביץ' לשלב הראשון

ארוחת בוקר יכולה לכלול לדוגמא: ביצים קשות, סלט ירוק וגבינה רזה.
ארוחת צהרים: חזה עוף עם סלט ירוק .
ארוחת ערב: פיסטוקים, בוטנים ,סלט ירוק וגבינה רזה.

שלב 2 של דיאטת סאות ביץ'

השלב השני מתון יותר ובו יש לדבוק עד ההגעה למשקל היעד, האיסורים מצטמצמים והמזונות המותרים גדלים. בשלב זה הירידה במשקל מתונה ומגיעה עד ל1 קילו בשבוע.
האיסורים בשלב זה: קמח לבן על מוצריו (מאפים ,לחמים,עוגות, עוגיות וכדומה), תפוחי אדמה, סלק, דבש, אבטיח, בננות ואננס.

מה מותר? מוצרים מקמח מלא: לחם ,פסטה מחיטה מלאה, אורז מלא, קרקרים מחיטה מלאה ועוד, כל הפירות (פרט לאבטיח, בננות ואננס), חלב 1% שומן, מוצרי חלב דלי שומן, שעועית מנוקדת ויין אדום. כמו כן כל המוצרים המותרים מהשלב הראשון מותרים גם בשלב זה.

שלב זה בעצם מחזיר את הפחמימות לתפריט, אך רק פחמימות מורכבות אשר המדד הגליקימי שלהם נמוך, כלומר שיש בהן פחות סוכר פשוט והזמן שלוקח לגוף לספוג את הסוכר ארוך. על ידי כך לא נוצרת עלייה מהירה ברמת הסוכר בדם.

מיתון זה ברמת הסוכר מאפשר מניעת הירידה החדה ברמת הסוכר, הרגשת רעב והחשק למתוקים ולפחמימות. על שלב זה יש לשמור לאורך כל החיים ולסגל הרגלי אכילה בריאים המורכבים מפחמימות ודגנים מלאים. כמו כן יש להפחית או להפסיק לחלוטין צריכה של קמח לבן, סוכר ופחמימות פשוטות.

שלב 3 בדיאטת הסאות ביץ'

השלב השלישי הוא שלב השמירה על המשקל הרצוי בו נשארים כל החיים. אם ישנה עלייה במשקל ניתן לחזור שוב על שלב 1 ו2 עד ההגעה למשקל הרצוי בשנית. בשלב זה מותר לאכול הכול, תוך כדי שמירה על הרגלי אכילה בריאים אשר נרכשו בשלבים הקודמים.

השפעות בריאותיות

בשבועיים הראשונים ללא הפחמימות עלולה להופיע תחושת עייפות ותשישות. הקילוגרמים המושלים במהירות עלולים להגיע מנוזלים ולא מפאת ירידה משמעותית במשקל הגוף ובשומנים. מסיבה זו הקילוגרמים עלולים לעלות באותה צורה בעת החזרה לתפריט רגיל.

הנה דעה של אדם שעבר את הדיאטה:


וידאו על דיאטת סאות ביץ' | Diet+Face+Off+Results%3A+South+Beach+Supercharged

מצד שני ההפחתה במזונות עשירים בשומן רווי והמעבר לפחמימות מורכבות הינם בריאים ומבורכים, כאשר על ידי כך ניתן להשיג ירידה בכולסטרול ובשומנים בדם, בריאות טובה יותר והרגשה כללית משופרת.

הקושי להתמיד בדיאטה

הקושי בהתמדה בדיאטה מרוכז בשלב הראשון. שלב זה אורך שבועיים, זמן לא מבוטל לשמירה קפדנית על אורח חיים של אכילת מזונות מצומצמים. ישנם אנשים המכורים לפחמימות ולסוכרים אשר יתקשו להתמיד בשלב זה. גם  לאנשים הלא מכורים לפחמימות, שלב זה קשה מאוד, מאחר והוא מונע אכילת לחם ותחליפיו. לחלק מהאנשים לחם הינו מרכיב עיקרי בארוחה ובלעדיו הם אינם יכולים להגיע לתחושת שובע.

אלה שעברו את החלק הראשון בהצלחה לא יחוו קושי גדול בהמשך ההתמדה בדיאטה, מאחר והיא משלבת פחמימות מורכבות ואת כל סוגי המזון. מצד שני ישנו איסור לאכול פחמימות וסוכרים פשוטים. המשמעות היא להפסיק לאכול קינוחים, שוקולד חלב וממתקים. לאלה שמתקשים להיפרד מהם גם השלב השני והשלישי יהיו קשים להתמדה ואולי להם מתאימה דיאטה אחרת.

יתרונות וחסרונות לדיאטה

החיסרון הבולט בדיאטה הוא ההגבלות המחמירות בשלב הראשון במזונות המותרים. אין הרבה אנשים אשר יהיו מסוגלים להגביל את עצמם לתקופה של שבועיים במספר כה רב במזונות. בנוסף בתקופה זו אכילה במסעדות , בבתי קפה ובבארים כמעט בלתי אפשרית – גורם משמעותי לאלה הנוהגים לבלות במקומות אלה.

היתרונות הם: הירידה המשמעותית במשקל, השלבים המובנים אשר גורמים לדיאטה להיות קלה יותר למעקב וליישום, ירידה ברמת הכולסטרול והשומנים בדם, שיפור הבריאות ומצב הרוח עקב הירידה במשקל, ירידה מהירה במשקל בשלב ההתחלתי הגורמת למוטיבציה גבוהה להמשך הדיאטה, סיגול הרגלי חיים בריאים לאורך זמן ולא דיאטת כסאח לטווח קצר.

בשלבים המאוחרים ניתן לשלב אכילה במסעדות ובתי קפה בהתאם לכללי הדיאטה, אין צורך בויתור וצמצום מזונות אהובים, אין צורך בספירת קלוריות, שומנים ופחמימות.

מסקנה

לאלה בעלי סיבולת גבוהה, המוכנים לעבור שבועיים ראשונים קשים ומצומצמים במזונות- דיאטת סאות' ביץ מתאימה. לכל אלה שלא יכולים להעביר יום בלי משהו מתוק או ללא לחם הדיאטה יכולה להיות קשה מאוד אך עשויה להועיל בסיגול הרגלי אכילה טובים ובריאים יותר. ישנן דיאטות שאינן מצריכות ויתור כה משמעותי לפרק זמן ארוך על מאכלים אהובים וניתן לבחור בהן.בשורה תחתונה – דיאטת סאות' ביץ לא מתאימה לכל אחד, אך עיקריה טובים ועל כל אדם להתרגל לאכול פחמימות מורכבות ולזנוח את הסוכרים הפשוטים בין אם הוא בדיאטה או שהינו מרוצה ממשקלו.

ייעוץ נטורופתי חינם

הצטרפו לקבוצת פליאו בפייסבוק וקבלו תשובות מנטורופתית ND מוסמכת אודות הדיאטה הבריאה והמובילה בעולם.