cookie-1387730_960_720

דיאטת שוקולד

ברוב הדיאטות המאכלים הנכספים והאסורים הם המתוקים- ומה יותר מתוק וטעים משוקולד? בכל דיאטה אנו נאבקים בצורך ובחשק למשהו מתוק על מנת לרזות, ותמיד לימדו אותנו שאם נפסיק עם המתוקים(השוקולד) נוכל לרזות מהר ובנוסף- שנרגיש טוב יותר ונהייה בריאים יותר. דיאטת השוקולד באה נגד כל מה שהאמנו בו עד עכשיו, בדיאטה זו – המורכבת כולה משוקולד ומים בלבד , מעודדים אותנו לאכול שוקולד- כל הזמן. אבל, כמו בכל קסם- ישנו טריק..

 

דיאטת שוקולד משתייכת לקבוצת "דיאטות הכאסח" או "דיאטות הבזק". היא אינה מומלצת , אינה מספקת את אבות המזון שהגוף זקוק להם , אינה משלבת פעילות גופנית ואי אפשר לדבוק בה לארוך זמן. אבל מצד שני- היא הדיאטה היחידה שנותנת לנו את הלגיטימציה לאכול שוקולד, המון שוקולד ורק שוקולד.

על השוקולד- מחקרים והוכחות

בשוקולד ישנם מרכיבים חיוניים וטובים לגוף

תחילה, שוקולד מריר מעל 70% מוצקי קקאו הוכח כמעניק תחושה טובה, השוקולד משחרר אנדורפינים במוח אשר גורמים להרגשה נעימה. בנוסף השוקולד הינו ממריץ – כמו בקפה שבו הקפאין הוא החומר הממריץ , בשוקולד ישנם כמו כן חומרים ממריצים בכמויות קטנות. בשונה ממה שנהוג לחשוב החומר הממריץ העיקרי בשוקולד הינו תאוברומין ולא קפאין , בשוקולד ישנה כמות קטנה מאוד של קפאין.

שוקולד מריר הוכח כמדכא תאבון ומספק תחושת שובע עד לארוחה הבאה וגם את הצורך למתוק לאחר ארוחה. לאחרונה נערך מחקר שמצא שהמרכיבים בשוקולד משפיעים לטובה על שיעול עיקש.
במחקר נוסף על שוקולד נמצא כי כמות קטנה של שוקולד מריר בכל יום יכולה להוריד סיכויים להתקף לב ושבץ מוחי. בשוקולד יש את אותם חומרים המשתחררים במוח בזמן התאהבות ורמות גבוהות של חומרים אלו במוח גורמות לנו להרגיש תענוג ושמחה.

השוקולד מכיל נוגדי חימצון וויטמינים. השוקולד מכיל אחוזי שומן גבוהים מאוד ואינו מומלץ לצריכה בכמויות גדולות. במחקר שנערך על חולדות לאחרונה מצאו כי השוקולד קשור לשיכוך כאבים , באותו מחקר גילו ששתיית מים משככת כאבים באותה צורה- כלומר אם הנכם מרגישים צורך לשוקולד – שתו מים , האפקט דומה. לצערנו אי אפשר באמת להחליף שוקולד במים ולכן אנו מחפשים פתרונות לאכילת שוקולד וירידה במשקל בו זמנית .

סוגי דיאטות שוקולד

להלן האפשרויות לדיאטת שוקולד:
יש שתי אפשרויות לדיאטת שוקולד, יש את דיאטת השוקולד הבלעדית – כלומר אוכלים רק שוקולד מריר עם 70% מוצרי קקאו ומעלה ושותים רק מים. ויש את הדיאטה היותר מתונה/שקולה – לאנשים שמעדיפים לאכול מזונות אחרים במהלך הדיאטה והשוקולד אינו מהווה את עיקר התפריט אך משתלב בו בכמויות בלתי מבוטלות.

תפריט כללי לדיאטה מתונה/שקולה

אכילת 3 ארוחות ביום:
בבוקר ארוחה מסודרת אך בת כמות קלוריות קטנה של 250 קלוריות בלבד .
ארוחת צהרים מזינה קצת יותר- בת 400 קלוריות.
בערב ארוחה קטנה, בת 350 קלוריות.
התפריט של 1000 קלוריות סך הכול מארוחות משאיר עד 500 קלוריות ליום לאכילת שוקולד- תלוי על איזה תפריט מחליטים.
תפריט של 1500 קלוריות ליום משתייך לקטגוריית דיאטות "כסאח" אך על מנת לראות תוצאות מהירות אף יותר( ללא כל התחשבות בצרכי הגוף ובערכים תזונתיים ) ישנה אפשרות לצמצם את צריכת הקלוריות ל1200 ליום – גם כמות זו נפוצה בסוג זה של דיאטות.
נחזור לדיאטה שלנו – עד 500 קלוריות לצריכת שוקולד ליום משמע- עד חפיסת שוקולד ליום בדיאטה.
כמובן על מנת שהדיאטה תהייה מזינה יותר יש לשלב בתפריט דגנים מלאים, סיבים תזונתיים , ירקות , פירות ותוספי תזונה לפי הצורך.
*טיפ- על מנת שהדיאטה תהייה מוצלחת יותר ואפשרית לאורך זמן עדיף להוסיף 200-300 קלוריות ליום במזונות האחרים ולהשאיר עד 200 קלוריות ליום לצריכת שוקולד (במקום 500 קלוריות לצריכת שוקולד בלבד) שהן בערך שליש חפיסת שוקולד ליום – כמות לא מעטה אך אולי אינה מספקת כדי לכנות את התפריט "דיאטת שוקולד"

השפעות בריאותיות במהלך הדיאטה

תחילה, כפי שכבר ציינו- בתפריט הכולל שוקולד ומים בלבד אין כלל וכלל מספיק חומרים מזינים לגוף והתמדה בדיאטה זו עלולה לגרום לחוסרים ובעיות גופניות שונות כגון: מחסור בויטמינים , אשר עלול להשפיע על נשירת שיער צמיחת הציפורניים ,חוזק השיניים ועוד תופעות נוספות.
מחסור באנרגיה נמנה גם הוא בהשפעות הדיאטה- ברגע שהגוף אינו מקבל את החומרים להם הוא זקוק הוא נכנס למצב של שמירת אנרגיה בכדי לא לבזבז את המשאבים האגורים בגוף, דבר שמוביל להרגשת תשישות , עייפות והרגשה כלית לא טובה דבר ש3 חפיסות שוקולד ליום אינן יכולות למנוע.
הדיאטה המתונה הינה עדיפה על דיאטת השוקולד הבלעדית אך גם היא אינה כוללת כמות מספרת של קלוריות וחומרים מזינים מפאת כמות הקלוריות הגדולה ש"מתבזבזת" על השוקולד בתפריט.

קצב הירידה במשקל

לאחר שבוע של התמדה בדיאטה (הבלעדית או המשולבת בתנאי היא כוללת עד 1500 קלוריות ליום) יש לצפות ירידה של כ3 קילוגרמים או יותר לפי צריכת השוקולד והקלוריות הכוללת בתפריט.

ההתמדה בדיאטה

ההתמדה בדיאטת שוקולד הינה קשה (במיוחד בזו המורכבת משוקולד ומים בלבד) למרות האהבה העזה לשוקולד אנו זקוקים למאכלים שונים בתפריט היום יומי שנו, כמובן דיאטה זו אינה מומלץ למעל שבוע מפאת כמות הערכים התזונתיים הקטנה בתפריט. הקושי בצריכת מזון מסוג אחד הוא גדול והכישלון המר עתיד להגיע במהרה.

יתרונות וחסרונות

היתרון הראשון ברור-לאכול הרבה שוקולד ולרזות. בנוסף, הירידה המהירה במשקל – כמו בכל דיאטות הכאסח יכולה להשפיע לטובה על הדימוי העצמי ולהעלאת המוטיבציה לדבוק בדיאטה שקולה, איטית בעלת תוצאות לטווח ארוך. החיסרון הגדול הוא כשהנ"ל אינו מתממש ובמקום מוטיבציה לדיאטה שקולה ישנה מוטיבציה ורצון עז לבולמוס מתוך געגוע למאכלים שהתנזרנו מהם בתקופת הדיאטה, דבר אשר מוביל בבטחה לעלייה משמעותית במשקל הגוף,לחזרה למשקל ההתחלתי ואף לגבוה ממנו. ישנם גם החסרונות הבריאותיים שהזכרנו למעלה. דיאטנים ורופאים אינם ממליצים על דיאטת שוקולד- בדומה לדיאטות כסאח אחרות.

מסקנה

השם "דיאטת שוקולד" נשמע מפוצץ ואפשר לומר- כמו חלום שהתגשם, אך לא כך במציאות. דיאטת שוקולד דומה לשאר דיאטות הכאסח הקשות להתמדה , המובילות לעלייה במשקל מייד בסיומה ובחזרה לתפריט רגיל ואינה מומלצת מבחינה בריאותית. לכן , אם הינכם מעוניינים בירידה במשקל עשו זאת במתינות , אל תחכו לאירוע הגדול או לרגע האחרון והתחילה בתזונה נכונה והתעמלות יומיומית מעכשיו. רק בתפריט מאוזן ומגוון אפשר לדבוק לאורח זמן וליהנות מירידה במשקל. אז אם אתם כל כך אוהבים שוקולד- שלבו אותו בתפריטכם בתבונה ואל תהפכו אותו למאכל היחיד שלכם או לאויבכם הגדול. אם בכל זאת החלטתם ללכת על דיאטה זו עדיף שתתייעצו עם הרופא או הדיאטנית שלכם.

ייעוץ נטורופתי חינם

הצטרפו לקבוצת פליאו בפייסבוק וקבלו תשובות מנטורופתית ND מוסמכת אודות הדיאטה הבריאה והמובילה בעולם.