girl-204327_960_720

תזונה בגיל ההתבגרות

גיל ההתבגרות מתחיל בערך בגיל 10 ומסתיים בסביבות גיל 21.התזונה בגיל ההתבגרות חשובה להמשך הרגלי תזונה בריאים ולהתפתחות הגוף.בגיל ההתבגרות הגוף עובר שינויים משמעותיים במבנהו המצריכים התייחסות מיוחדת והם שיקבעו מאפיינים בגופו של המתבגר עד בגרותו והלאה ממנה.אצל בנים ובנות ההתפתחות שונה ומגיעה בשנים שונות אך בשני המקרים התזונה חשובה ומשפיעה לכל החיים.

מה השפעות התזונה בגיל ההתבגרות על התפתחות תקינה של הגוף?

אצל בנות- במידה והן לא מקבלות את התזונה המתאימה להן להתפתחות תקינה של רקמות שומן, קצב הצמיחה לגובה מאט ואף יכול להיעצר.

אצל בנים-קצת הצמיחה לגובה גדל עד גיל 17 ולכן גם הם זקוקים לתוספת קלוריות משמעותית במהלך היום.

תכולת סידן בעצמות וחוזקן-העצמות בתקופת גיל ההתבגרות מתארכות אך חשוב לשמור על חוזקן,לכן צריכת סידן בגיל ההתבגרות חשובה מאוד גם לטווח הרחוק.

הופעת מחזור חודשי-אצל בנות בגיל ההתבגרות ישנו צורך בכמות מסוימת של רקמות שומן על מנת שהמחזור החודשי יופיע בצורה תקינה.רזון חמור או השמנת יתר יכולים לעכב את הופעת המחזור או לשבש את מהלכו התקין.

השמנת יתר-ממחקר חדש שנעשה נמצא כי אלה אשר אינם אוכלים ירקות בתקופת הילדות וההתבגרות נוטים להשמנת יתר בבגרותם.מאחר והרגלי תזונה בגיל הילדות וההתבגרות משפיעים לאורך כל החיים ושימור הרגלי תזונה טובים ישמרו על משקל תקין וימנעו מחלות עתידיות.

תזונה מומלצת ומאוזנת לגיל ההתבגרות:

אכילת סיבים תזונתיים עוזרת לתחושת השובע ולקבלת הויטמינים והסיבים הדרושים לגוף,לכן מומלץ לאכול רק קמחים ודגנים מלאים-לכל הגילאים.

ירקות טריים-מספקים ויטמינים ומינרלים דרושים במהלך גיל ההתבגרות ואחריו.

פעילות גופנית-פעילות גופנית סדירה מומלצת לכל הגילאים ובמיוחד בגיל ההתבגרות על מנת לפתח מסת שריר במקרה של הבנים,לזרימת דם טובה יותר,לשמירה על משקל תקין,למצב רוח טוב ולשמירה על הלב והתפתחות תקינה של איברים חיוניים.

אומגה 3-מחקרים רבים הראו כי צריכה של אומגה 3 בין אם במאכלים או על ידי תוסף תזונה עוזרת לזרימת דם תקינה,מצב רוח טוב ושמירה על משקל תקין.

יש להימנע ממתוקים-בייחוד בגיל ההתבגרות החשק לממתקים עולה-יש למצוא תחליפים בריאותיים דלי סוכר לממתקים כדוגמת-ממרח חרובים המכיל סיבים תזונתיים בכמות גדולה ותורם לתחושת שובע,דבש במקום סוכר,פירות במקום שוקולד ועוד.מאכלים בעלי כמות סוכר גדולה גורמים לצניחת סוכר מהירה בדם-דבר אשר מעודד את החשק למתוק ויוצר "מעגל קסמים" של ממתקים.

הימנעות ממאכלים תעשייתיים ומעובדים-מאכלים אלו מכילים סוכר ומלח בכמות גדולה ולרוב הם מכילים הורמונים אשר לא מומלצים לצריכה בכל גיל-ובמיוחד בגיל ההתבגרות.

לאכול חלבון בכל ארוחה-בין אם החלבון מגיע ממקור צמחי-כמו סויה,או ממוצרי חלב ובשר.חלבונים תורמים לפיתוח השרירים ולהרגשת שובע.

אכילה מסודרת-עדיף שזמני הארוחה יהיו קבועים,יש לפזר את הארוחות לאורך כל היום ולא לאכול 3 ארוחות גדולות ביום מאחר ובמיוחד בגיל ההתבגרות ישנה תחושת רעב לעיתים תכופות,לכן עדיף לאכול מנות קטנות לאורך כל היום ועדיף בשעות מסודרות וקבועות.

לא לוותר על ארוחת בוקר-ארוחת הבוקר היא הארוחה החשובה ביותר-היא נותנת את האנרגיה למשך כל היום ומחזירה את האנרגיה לאחר צום הלילה,לכן חשוב מאוד לא לדלג עליה ולוודא שתהייה מזינה.

שתייה מרובה של מים-מים מהווים חלק גדול מגופנו.יש לשתות לפחות 9 כוסות ביום ועדיף אף יותר.מים עוזרים לשמירה על המשקל,לפעילות מעיים תקינה ופעילות תקינה של מערכות אחרות בגוף.

תפריט יומי לדוגמה:

מנת דגנים מלאים.

3 מנות לחם מקמח מלא.

4 מנות ירק לפחות.

2 פירות ליום.

3 מנות חלבונים-בשר,ביצים סויה.

3 מנות חלב או תחליפי סויה.

לסיכום:גיל ההתבגרות הוא תקופה לא קלה לאלו העוברים אותו ולסובבים אותם.אך יש להבין את חשיבות התזונה במיוחד בגיל זה והקניית הרגלי אכילה נכונים אשר ישפיעו על כל חייהם של המתבגרים.תזונה נכונה משמעותה אורח חיים בריא יותר ומניעת מחלות בעתיד.

ייעוץ נטורופתי חינם

הצטרפו לקבוצת פליאו בפייסבוק וקבלו תשובות מנטורופתית ND מוסמכת אודות הדיאטה הבריאה והמובילה בעולם.