דיאטת דוקאן

תזונה בזמן מחזור: מה מומלץ לאכול ומה לא

המחזור החודשי גורם לשינויים הורמונאליים ופיזיים אצל האישה. משבועיים לפני הדימום ועד תחילתו הגוף עובר תהליכים שונים הגורמים לחוסר נוחות,הרגשה לא נעימה,עצבנות,רגישות יתר,רצון עז למאכלים מתוקים,עליה במשקל ולעיתים דיכאון.

תופעות אלו נגרמות על ידי שינויים ברמות המוליכים במוח-כדוגמת סרטונין, ירידה ברמות האנדורפינים בדם(אלה הגורמים לתחושה טובה)ובשינויים ברמות ההורמונים בדם-כל אלו יחד נקראים: תסמונת קדם וסתית. רוב הנשים סובלות מתסמונת זו- כ40-90%.

תופעות המאופיינות לתסמונת הקדם וסתית:

  • רצון עז למתוקים-בעיקר לשוקולד
  • עליה במשקל-רוב הנשים עולות בתקופה לפני הוסת עד 3 קילוגרמים הנובעים מצבירת נוזלים.
  • כאבים בשדיים-בגלל שינויים במחזור הדם ישנה התנפחות של השדיים וכאבים.
  • כאבים בגב התחתון ובבטן.
  • כאבי ראש.
  • הפרעות בשינה-התעוררויות במהלך הלילה ושינה לא שקטה.
  • נטייה לתאונות-תאונות בעבודות הבית ובדרכים.
  • תאווה לפחמימות ומלוחים
  • מתח ועצבנות.
  • דיכאון.
  • רגישות יתר.
  • אגרסיביות.

הסברים לתופעות: הרצון למתוק מגיע מירידה ברמת הסרטונין – הגורם להרגשה טובה. בשוקולד ישנו מרכיב הגורם להרגשה טובה ולכן יש רצון להשלים את רמות הסרטונין על ידי אכילת ממתקים ושוקולד. התופעות הנפשיות גם כן מגיעות משינויים ברמות הסרטונין וההורמונים בדם

תזונה להקלה על התופעות:

  • בשבוע לפני הוסת יש לצרוך יותר פחמימות: אורז, פסטות, תפוחי אדמה, לחם וכו' – כמובן שיש לבחור בקמחים ודגנים מלאים.
  • יש להימנע מאכילת כמות גדולה של שומנים
  • יש לחלק את האוכל לכל היום למנות רבות קטנות ולא ל3 מנות גדולות.
  • יש להימנע ממתוקים-ניתן לאכול מתוק בכמות קטנה אך להקפיד על כך.
  • להימנע ממאכלים מלוחים-מאכלים אלו גורמים לצבירת נוזלים ולנפיחות.
  • להגביל את צריכת האלכוהול.
  • להקטין את צריכת הקפה והשוקו- במיוחד לאלו הסובלות מכאבים בשדיים מאחר ומרכיבים בקקאו ובקפאין עלולים להגביר את הכאב.
  • כדאי לאכול הרבה ירקות-וכשעולה הצורך לנשנש שתמיד תהייה קופסת ירקות חתוכים בהישג יד.
  • ויטמין B6 עשוי להקל על תופעות קדם וסתיות.
  • על מנת להקל על כאבי ראש,כאבי שרירים ועוד ניתן לקחת תוסף מגנזיום.
  • אכילת חלבונים כל כמה שעות עוזרת להוריד את החשק לפחמימות.
  • יש להקפיד על שתייה מרובה.
  • על מנת להוריד את המתח ולשיפור המצב רוח ניתן להשתמש בשיטות הרפיה ולנסות להירגע.
  • פעילות גופנית עוזרת בהקלה על תופעות קדם וסתיות.

*הידיעה שתופעות אלו עלולות לקרות במהלך השבועיים לפני המחזור החודשי עוזרת בשליטה עליהן ובמניעת הבהלה מהן. יש לשים לב בתקופה זו לתגובות הפיזיות והנפשיות ולהבחין מה נגרם בגלל התקופה בחודש ומה לא. לעיתים עוזר לשתף את האנשים הקרובים בתופעות אלו ובכך למנוע אי נעימויות.

 

 

ייעוץ נטורופתי חינם

הצטרפו לקבוצת פליאו בפייסבוק וקבלו תשובות מנטורופתית ND מוסמכת אודות הדיאטה הבריאה והמובילה בעולם.