בלוטת התריס

תזונה לאנמיה: התפריט המלא לאנשים שסובלים מאנמיה

תזונה לאנמיה מסוגלת למנוע החרפה של המחלה. אנמיה יכולה להיווצר מכמה סיבות שונות, הגורם הנפוץ הוא חוסר ברזל. ישנן מחלות שונות כדוגמת זאבת, מחלות כליה, מחלות דם ועוד היכולות לגרום לאנמיה, גם חסרים תזונתיים מלבד ברזל יכולים לגרום לאנמיה: חוסר בחומצה פולית, ויטמין B6, B12, ויטמין C, ויטמיןE, נחושת וחלבון.

אנמיה היא מצב בו ישנו חוסר בהמוגלובין בדם – ההמוגלובין נושא את החמצן לרקמות הגוף, במצב של מחסור בהמוגלובין לא מגיע מספיק דם לכל הרקמות, דבר הגורם לחולשה, עצבנות, כאבי ראש, ירידה בתאבון, עייפות ועוד.

גורמים תזונתיים לאנמיה והמלצות תזונה:

מחסור בברזל

כפי שציינו מחסור בברזל הוא הגורם השכיח ביותר לאנמיה, במיוחד במדינות המערב ובמיוחד אצל ילדים, קשישים, פעוטות, מתבגרים ונשים בגיל הפריון.

כדי לטפל בעזרת תזונה לאנמיה, כדי לקחת תוסף ברזל. ישנו תוסף ברזל הניתן על מנת להשלים את החסר במצב של אנמיה כזו, ישנם סוגים שונים של ברזל ויש להתייעץ עם רופא לגביי המינון המתאים לכל אחד וסוג התוסף.

מינון יומי לברזל מתזונה:3 כוסות עדשים מבושלות/400 גרם בשר רזה/250 חומוס יבש.

מזונות עשירים בברזל:בשר אדום, איברים פנימיים:כבד, טחול, קטניות, סרדינים, טחינה גולמית, חלבה, חומוס, אגוזים, ירקות עליים, משמש מיובש, גרעיני אבטיח, נבטים, סלרי, שקדים, שיבולת שועל, ארטישוק, גריסי פנינה, פיסטוקים, לחם מחיטה מלאה.

מחסור בויטמין B6

B6 אחראי לייצור המוגלובין, במצב של חוסר בB6 רמות ההמוגלובין קטנות והובלת החמצן בדם פחות יעילה-דבר הגורם לאנמיה.

מצב של אנמיה ממחסור בויטמין B6 יכול לקרות גם כשרמות הברזל תקינות, קשה לאבחן מצב זה ולעיתים ניתנים תוספי ברזל ללא צורך.

מינון יומי לויטמין B6 מתזונה:חצי גויאבה/כוס תותים/חצי כוס גמבה אדומה.

מזונות עשירים בויטמין B6:קטניות, דגנים מלאים, דגים, בשר, תפוחי אדמה, בננות.

תזונה לאנמיה: מחסור בויטמין C

ויטמין  C חיוני לספיגת הברזל בגוף וכשהוא חסר ספיגת הברזל בגוף אינה מספקת ויכולה להיווצר אנמיה בגלל מחסור בברזל.

מינון יומי לויטמין C מתזונה:2.5 בטטות, גמבה, 5 כפות חמאת בוטנים.

מזונות עשירים בויטמין C: פירות הדר, קיווי, ברוקולי, תרד, אורוגולה, חסה, עגבניות, גמבה, ברוקולי, פטרוזיליה, כרובית, מלון, פלפל ירוק, תות שדה, כרוב.

מחסור בויטמין B12

ויטמין B12 חיוני ליצירת כדוריות דם אדומות.חוסר בB12 עלול ליצור כדוריות דם לא תקינות בגודלן ולגרום לאנמיה מקרוציטית-גדולות מהרגיל ומגלים אותה בבדיקת הדם.

מינון יומי לויטמין B12 מתזונה:4 ביצים/50 גר' סלמון/2.5 כוסות חלב.

מזונות העשירים בויטמין B12:כבד, דגים, ביצים, שמרים, דג סלמון, חלב, בשר בקר.

מחסור בחומצה פולית

חומצה פולית יחד עם ויטמין B12 חיונית ליצירת כדוריות דם אדומות ומחסור בה עלול ליצור כדוריות דם אדומות לא תקינות בגודלן.

מינון יומי לחומצה פולית מתזונה:3/4 כוס דגנים מלאים/4 כוסות אפונה יבשה מבושלת/2.5 כוסות ברוקולי מבושל.

מזונות העשירים בחומצה פולית:כבד עוף, ברנפלקס, תפוז, כרוב, שעועית ירוקה, לחם אחיד, תרד, כרובית, קוואקר.

מחסור בויטמין E

ויטמין E מסייע בשמירה על הכדוריות האדומות מרדיקלים חופשיים הגורמים להן נזקים.מחסור בויטמין זה עלול לגרום לאנמיה הנגרמת מהרס הכדוריות האדומות בדם.

מינון יומי לויטמין E מתזונה:2 תפוחי אדמה אפויים/2 בננות/230 גר' חזה עוף.

מזונות העשירים בויטמין E:דגנים מלאים, אגוזים, נבט חיטה, אבוקדו, כבד, חלב, ירקות עליים.

ייעוץ נטורופתי חינם

הצטרפו לקבוצת פליאו בפייסבוק וקבלו תשובות מנטורופתית ND מוסמכת אודות הדיאטה הבריאה והמובילה בעולם.