cabbage-diet

תזונה למעי רגיז

חווים כאבי בטן ללא סיבה, שלשולים ועצירות לסירוגין – לרוב בתקופות של מתח ועצבנות? אולי אתם סובלים מתסמונת המעי הרגיז, שנקראת גם תסמונת מעי רגיש (IBS – Irritable Bowel Syndrome).

מה זה מעי רגיש / מעי רגיז?

לאחר שלילת מחלות מעיים,אי סבילות ללקטוז או לגלוטן,עולה האפשרות של תסמונת המעי הרגיז מאחר והסימפטומים יכולים להיות דומים: כאבי בטן המופיעים ללא סיבה, שלשולים ועצירות המגיעים לסירוגין, כאבי בטן בייחוד לפני ולאחר הארוחה, נפיחות בבטן שיורדת ועולה ועוד תופעות לא נעימות אחרות.

אצל אלו הסובלים מתסמונת מעי רגיז השרירים בדפנות המעיים מתכווצים יותר חזק ולזמן ממושך יותר מהרגיל, לכן המזון נדחף למעיים במהירות גדולה יותר וגורם לשלשולים,גזים ונפיחות. ישנן פעמים בהן מתרחשת הפעולה ההפוכה ושרירי דפנות המעי מתכווצים לאט יותר,דבר הגורם לעצירות ולצואה יבשה וקשה.

מספר הנשים הסובלות מתסמונת המעי הרגיז גדול פי 2-3 ממספר הגברים והנשים הסובלות מתסמונת זו סובלות מכאבים חזקים יותר ומתופעות קדם וסתיות אחרות בצורה קשה יותר.

בגיל ההתבגרות תסמונת המעי הרגיז שכיחה יותר, בייחוד אצל נשים. ועדיין אין סיבה ברורה ומוחלטת לגביי הגורמים לתסמונת זו.

סיבות היכולות לגרום לתסמונת

  • סיבות הורמונאליות. מאחר נשים סובלות מהתסמונת יותר מגברים.
  • בעיה במערכת העצבים השולטת במעי הגס.
  • גזים או לחץ במעי הנגרמים מאלרגיה למזון מסוים.

סימפטומים שכיחים בתסמונת

  • בחילות
  • שינויים בצורת הצואה.
  • נפיחות בבטן.
  • גזים המלווים בכאבים.
  • שלשול או עצירות.
  • צואה רירית.
  • כאבי בטן המוקלים לאחר יציאה.
  • מצבי חרדה ודיכאון.
  • עייפות.

* קשה לאבחן תסמונת מעי רגיז והתופעות חייבות להמשך לפחות 3 חודשים על מנת לקבוע שמדובר בתסמונת. לרוב התופעות מלוות במצב מתח ולחץ אשר גרם לתופעות אלה לצוץ.

תזונה לטיפול והקלה בתסמונת

לעיתים ישנם מאכלים היכולים לגרום לתופעות המעי הרגיז לצוץ, יש לשים לב לאחר ארוחות בהן הורגשו התופעות לאוכל הנצרך ולנסות להגיע למזון הבעייתי.אלרגיה למוצרי חלב ניתנת לבדיקה על ידי נשיפה ומומלצת לאילו הסובלים מתסמונת המעי הרגיז.

  • עדיף לאכול ארוחות קטנות ומרובות לאורך היום על מנת לא להכביד על פעולת העיכול.
  • קמחים ודגנים מלאים עשויים למנוע תופעות מעי רגיז.
  • אכילת ירקות מבושלים.
  • שתייה מרובה.
  • להימנע מירקות הגורמים לגזים כדוגמת: כרוב,כרובית,ברוקולי,צנון.

ישנם תוספי תזונה העשויים לעזור במקרה של מעי רגיז/רגיש. יש לפנות לרופא או נטורופת על מנת להתאים תוספי תזונה.

* יש לזכור שהופעת הסימפטומים והקלתם על ידי מאכלים משתנה מאדם לאדם. מאכל המקל על אדם אחד יכול להחמיר את המצב לאדם אחר ולכן יש לשים לב להופעת הסימפטומים לאחר הארוחות ואף לנסות שיטת סינון מאכלים.

טיפים

פעילות גופנית קבועה מומלצת גם להקלה בתסמונת המעי הרגיז.

תסמונת המעי הרגיז מופיעה לרוב בליווי מתח ולחץ,הפחתת המתח על ידי הרפיה, מדיטציה או כל צורה אחרת שעוזרת מומלצת להפחתת הסימפטומים.

מה לא לאכול?

  • מוצרי חיטה ושעורה, קמחים
  • תפוחים
  • ארטישוק
  • ממתיק מלאכותי או תחליפי סוכר כמו אלו במשקאות דיאט ובמסטיקים ללא סוכר
  • שעועית
  • אגוזי קשיו
  • כרובית
  • פירות יבשים
  • שום ובצל
  • סירופ תירס (נמצא הרבה במזונות מעובדים ובחטיפים)
  • דבש
  • גלידה
  • פטריות
  • אגוזי פיסטוק
  • אבטיח

מה כן לאכול?

  • שקדים
  • קוקוס
  • אורז
  • חלב סויה
  • בננות
  • פלפל
  • פירות יער
  • גזר
  • מלפפון
  • ענבים
  • תפוחי אדמה
  • קינואה
  • תרד
  • קייל
  • חסה
  • מנדרינה
  • עגבניות

תפריט

ארוחת בוקר

  • קורנפלקס מחיטה מלאה, ברן פלקס, חלב דל שומן, רייס קריספיס, דייסת שיבולת שועל (לבחור אחד)
  • תפוז סחוט טרי
  • ארוחת צהריים
  • סנדוויץ' מחיטה מלאה
  • יוגורט
  • בננה או תפוח

ערב

  • בשר עוף או דג עם תפוח אדמה כפירה, ירקות.
  • אופציה נוספת היא פסטה עם רוטב עגבניות, ללא הקליפה של העגבניה.
  • סלט פירות כקינוח

ארוחות ביניים

  • אפשר לאכול משהו קטן בין ארוחות.
  • יש לשתות לפחות 6 משקאות ללא קפאין לאורך היום.

ייעוץ נטורופתי חינם

הצטרפו לקבוצת פליאו בפייסבוק וקבלו תשובות מנטורופתית ND מוסמכת אודות הדיאטה הבריאה והמובילה בעולם.